Sunday, January 30, 2011

TEMBOK BATU

Dulu masa aku masih kecil.., aku kenal jiran2 ku bahkan seluruh kampung aku kenal. Sapa mak bapak dorang, berapa adik beradik dorang..., kadang tu singgah bermain di rumah mereka. Cuma aderlah beberapa penduduk kampung yang memang tak suka aku dan mak aku. Biasalah tu. Tapi aku buat tak tau je. Yang aku tau dulu memang tak ada dinding batu yang memisahkan antara rumah aku dengan rumah orang lain.

Tapi sekarang..., jauh berbeza. kawasan bandar semakin besar. Ramai yang jual tanah dan beli rumah batu di taman. Mungkin rasa lebih selesa dan mudah mendapatkan alamat pos. Yelah dulu dikampung memang susah mendapatkan alamat pos. Kena daftar alamat p.o box atau serahan tingkap . Bila dah tinggal di taman, dengan sendirinya, posmen datang antar surat kat depan rumah. Memang mudah.

Cuma.., bila tinggal di taman orang mula berlumba-lumba membina tembok batu memisahkan sempadan rumah dengan jiran. Bukan takat tinggi pinggang atau dada..., malah ader menyimen penuh sempadan itu. Natijahnya...., kita langsung tak kenal atau tak tau sapa yang jadi jiran kita tu. Ader yang tak pernah nampak atau jumpa jiran mereka. Kenapa jadi begitu? Alasannya mudah.... jaga tepi kain sendiri dan usah sibuk jaga tepi kain orang!

Wajar ke kita hidup begini? Sampai ader kes budak kena dera sebelah rumah pun ..., jirannya buat tak peduli. Adakah bila kita cuba melaporkan kes2 begitu kita dianggap "menjaga tepi kain orang"? Jadi apa gunanya talian NUR tu? Hai konfius... konfius....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...