Wednesday, October 5, 2011

GRAFITTI Vs. VANDALISME

As salam sume.

Korang tau tak apa tu "grafitti"? Bukan mamy salah eja untuk tarikan graviti ye. Sebenarnyer.., grafitti ni adalah seni lukis atas dinding. Alah macam moral yang ader kat dinding sekolah korang tu lah.  Hah jom tengok, ke-kreativi-an (perkataan ciptaan sendiri) mereka2 yang cukup hebat.


Melukis grafitti ni bukan mudah. Ia memerlukan daya kreatif yang tinggi serta kebolehan untuk mengabung warna2 dan tahan maki. Manalah tau.., dok menconteng tu terkena pulak dinding rumah Mak Limah ke atau sesapa je lah.


Ada yang mengatakan, ini merupakan antara perbuatan vandalisme. Memang lah kalau dok p conteng tempat yang tak sepatutnya. Macam  pondok telefon, pondok menunggu bas & tembok2 bangunan tertentu. Dah la tu, contengannya langsung tak beseni. Buruk benor. Kalau nak conteng tu lukislah lawa2, warna ngan sempurna.., baru sedap jugak mata memandang sambil tunggu bas.


Masa kat sekolah dulu, mamy ni tak le kreatif sangat sampai nak lukis dinding sekolah. Tapi ader beberapa kawan mamy yang memang bertangan emas. Bukan tangan dia penuh gelang emas.., tapi setiap sentuhan warna olehnyer pasti cantik dan mengkagumkan.


Hah, sapa2 yang minat sangat seni grafitti ni.., nasihat mamy..., lukis lah sesuatu yang membawa mesej yang baik. Bukannya perkataan2 lucah atau gambar2 setan. Korang pernah nampak setan ke sampai nak lukis2 gambar dia? Ke korang dah tak malu nak tulis kemaluan mak korang atau kemaluan korang sendiri. Bodoh betul!

Come on lah! Bila kita berseni pastikan orang kagum dengan seni kita dan bukannyer kena ludah atau kena label sebagai vandelisme.

6 comments:

stellaizz said...

kretip betul kan ...cantek ye

fiQ'Ra said...

http://fiqracake.blogspot.com/2011/09/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

Arpiiz said...

saya reti lukis kat kertas je..huhu

Hidayati said...

Stellaizz.., memang sangat lawa.

fiQ'Ra.., kejap lagi layan.

Arpiiz.., ok le tu. Kalau mamy.., jangan kan atas kertas, kat mana2 pon memang tak jadik lukisan tu. Heheheh

hazari. said...

"Ia memerlukan daya kreatif yang tinggi serta kebolehan untuk mengabung warna2 dan tahan maki."

tahan maki tu paling best hahaha, macam susah je,

Hidayati said...

Hazari..., hahahaha..tu lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...