Tuesday, January 18, 2011

JANGAN TUNDING JARI

picture by Goggle

Pernah sorang kawan yang sangat bijaksana berpesan padaku. Katanya..." jangan suka salahkan orang atau keadaan bila sesuatu yang buruk menimpa kita. Kerana bila kita tunding jari pada orang.., hanya 1 jari tertunding ke arahnya dan 4 jari lagi ke arah diri sendiri"

Memang benar kata2 sahabatku itu. Maksud yang tersirat ialah apabila kita mula menyalahkan orang lain atau keadaan atas sesuatu yang menimpa diri kita..., kebanyakan sebab berlakunya semua itu adalah berpunca dari diri kita sendiri.

Macam induvidu yang isap dadah. Semua orang ader pilihan untuk memilih "ya" atau "tidak" ketika dipujuk untuk mengambil dadah. Dan apabila dia memilih "YA"... maka hidupnya.. bahkan hidup keluarganya juga musnah akibat dadah. Punah segala impian dan cita2. Dan semua yang berlaku ini.., bukan salah si tukang pujuk. Si tukang pujuk tu memang dah sah2 perosak masyarakat. Yang kita ikut join sekali tu pe hal.

Jadi bila kita salahkan si tukang pujuk tadi..., hanya satu kesalahannya iaitu memujuk kita demi keuntungannya. Sedangkan kesilapan yang paling besar adalah apabila diri sendiri membuat keputusan untuk berkata "YA" pada dadah! Fikir2 kan.

3 comments:

hazari. said...

tu lah, kadang2 kalau nak salah kan orang, kene tunjuk gune lima-lima jari. ahahak. yang pasal tukang pujuk tu, dah name 'tukang', msti lah pro ~~

Unknown said...

aQi +GenGkey..., akak dah buat reseach dalam kamus & goggle... tuding & tunding membawa maksud yang sama.

Hazari..., akak setuju ngan Hazari. So len kali kalau nak tunjuk orang tunjuk ngan 5 jari.. macam Bon Jovi. Hehehehe

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

Betui...kata hazari..la ni kita tunjuk 5 jari,,ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...