Monday, June 18, 2012

GRAMMAR: SPELLING

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia.

Soalan 22 & 23 pada seksyen C Kertas 1 Bahasa Inggeris UPSR menguji kemahiran anda dalam ejaan. Untuk menjadi seorang pengeja yang baik, anda perlu mengingati ejaan perkataan2 terutama yang susah2. Bagaiman nak lakukan? Senang je. Di sini mamy ader beberapa tips untuk menjadi pengeja yang baik.

1. Perbanyakkan membaca bahan bacaan berbahasa Inggeris. Anda boleh memilih buku2 cerita kanak2 bergambar hingga lah ke majalah atau akhbar. Majalah tu pula tak semestinya yang berintikan hal2 perniagaan. Mesti boring kan kalau baca bahan yang tak menarik perhatian kita. Majalah hiburan atau sukan lebih seronok dibaca. Bila seronok, mesti datang minat. Bila ada minat.., lagi mudah untuk kita belajar.




2. Rajin membuat latihan spelling dengan rakan2. Ini boleh dilakukan secara bertulis atau lisan. Lagi ramai rakan yang menyertai, lagi meriah. Anda boleh memilih perkataan2 dari kamus dwibahasa atau kamus bergambar. Kamus bergambar lebih menarik dan mudah difahami.


sorry gambar tak terang.

3. Cuba untuk belajar mengingati 5 hingga 10 perkataan baru setiap hari. Apabila anda membaca suatu bahan seperti kamus, surat khabar atau majalah berbahasa Inggeris, cuba tuliskan perkataan2 baru. Eja 10 kali. Sambil tulis sambil bersuara..., setiap satu huruf sampai habis. Dengan cara ini anda akan lebih cepat belajar & ingat dengan lebih baik.

Itu je. Mudahkan. Sebenarnya semua bergantung kepada usaha dan kesungguhan anda sendiri. Semakin banyak anda membuat latihan semakin banyak yang akan anda pelajari dan ingati.

Practice makes perfect.

Ok, jom kita cuba soalan2 spelling kat bawah ni.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...