Wednesday, January 5, 2011

SAYANG2 SI BAWANG MERAH


Ni aku nak kongsi beberapa kebaikan bawang merah. Hah! Apa yang aku kongi ni dah pernah aku buat. Ye lah..., kata orang kalau nak bagi petua.., kenalah cuba dulu. Baru tau berkesan atau tak.

Bawang merah ni sangat baik. Ianya bersifat menyerap dan memerangkap mikrorganisma seperti bakteria & virus. Hah! Ini fakta!

So. setiap kali anak aku demam tengah2 malam buta, aku akan mandikan dia, beri paracetamol & letak bawang merah yang telah dibelah dua (tanpa dikupas kulitnya) di sebelah tempat tidurnya..., sedekat yang boleh. Tujuannya, supaya virus penyebab demam akan diserap oleh bawang dan tidak menjangkit pada anak2 yang lain semetara menuggu esok untuk di bawa berjumpa doktor. Biasanya, dia akan baik pada paginya & anak2 yang lain tidak mendapat tanda2 demam atau selsema.

Nak tau, rupa bawang merah tadi tu..., ia kering dan berwarna hitam.

Emmm.. satu lagi.., oleh kerana sifat bawang yang menyerap bakteria.., JANGAN potong atau kupas bawang kemudian gunakannya pada keesokan hari. Dah banyak bakteria yang diserapnya tu.



Lagi satu..., ader orang yang suka sangat kupas bawang banyak2 dan simpan dalam petisejuk supaya senang nak masak. HENTIKAN! Dalam petisejuk kita pun ader bakteria. Bawang akan menyerapnya. Kalau nak buat juga, simpan dalam bekas yang berpenutup.

Harap2 info ini dapat menambah lagi pengetahuan kita semua. Sharing is caring.

5 comments:

ANATI SOKI said...

heheheh.. oh bawang merah.. igt dulu anat time awal2 nk masuk dapur... heheh.. nk tumbuk bawang merah.. mesti carik spek mata hitam.. wakakak..takot pedih mata.. ngeee

Hidayati said...

Hahahah... kalau takut pedih mata masa kupas atau tumbuk bawang, kunyah chewing gum atau kupas di tempat yang berangin.

Jo Qusary said...

kalo pakai bawang putih tak sama ke?

Hidayati said...

Emmmm, Jo.., aka cuba jawab ye. bawang putih sejenis antioksidan. Ia juga bersifat antibakteria, anti-carcinogenic atau mencegah barah, anti-coagulant atau mencegah pembekuan darah, antifungal dan banyak digunakan untuk penghasilan antiviral atau yang berkaitan dengan virus. Kalau nak tau, bawang putih juga adalah antidote untuk beberapa jenis racun dan juga boleh digunakan sebagai penyahkuman atau disinfectant. Jadi bawang putih sangat baik untuk kesihatan jika di makan dan bukan diletak di tepi orang yang sakit.

Jo Qusary said...

tu yg saya heran apsal dlm citer vampire tu (bukan twilight di mana vampirenya sgt lembik dan ntahape) diorg pegi letak bawang putih kat tepi org sakit utk bagi dia baik drpd kena jangkit virus vampirism... nape diorg tak suruh mangsa vampre tu makan bawang putih ye... dr. van helsing memang nak kena pegi belajar sekolah perubatan balik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...