Friday, December 24, 2010

GIGIT2 SAYANG (2)

BERBICARA...., suatu anugerah Allah yang sangat berharga. Pada aku dalam apa2 hubungan sekalipun sama ada kawan, ibu bapa, adik-beradik, saudara-mara mahupun suami isteri, komunikasi amat penting. Sebab itu telefon tercipta.

Cuba fikir, kalau kita tidak berbincang atau berkomunikasi, bagaimana kita nak selesaikan masalah? Betul tak. Kalau aku diam, dia pun diam...., mesti bosan kan. Nak2 lagi bila dah lama kahwin. Banyak benda boleh membosankan aku dan dia jika tidak disulami dengan perbualan.

Ramai berfantasi..., bila dah kawen sume masalah dah selesai. Salah tu beb. Perkahwinan tu lah sebenarnya yang membuka satu episod baru hidup kita. Bila ader episod baru, ada la jalan cerita baru. Bila ader jalan cerita baru, maka sudah semestinya ader masalah2 yang memerlukan keakuran kedua belah pihak.

Jadi berbicaralah dengan pasangan anda. Jangan berdiam diri dan memendam rasa. Yang sakit adalah diri kita sendiri. Kita tidak boleh main teka apa yang ader dalam kotak fikiran pasangan kita. Begitu juga dengan dia. Dia tak tau apa yang kita fikirkan kecuali bila telah diluahkan. Kita ni bukan bunian yang mempunyai kuasa telepati. Kita cuma manusia biasa yang dianugerahi mata untuk melihat, hidung untuk menghidu, telinga untuk mendengar, tangan untuk membelai, hati untuk menyayangi juga mulut & lidah untuk bersuara.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...