Saturday, February 5, 2011

LASTIK BURUNG

Hai.... hari ni mendung, kejap2 hujan. Jadik aku ni kuar masuk angkat cucian yang telah disidai. Dalam kuar masuk tu, sempat juga aku menjeling pada sorang budak yang sedang asyik melastik burung. Kesian aku tengok burung2 kat atas pokok mangga jiran aku tu. Budak tu bukan main syok melastik burung2 tu. Aku pon soundlah kat budak tu..

" Tak baik lastik burung.., berdosa. Nanti kena tingkap orang baru kamu tau." Eh budak tu buat bodoh je! Bahkan makin rancak melastik.

Lastik punya lastik, betul2 terkena tingkap jiran aku tu. Sebelah tingkap habis pecah bederai. Taulah.., tingkap sliding. Spontan budak tu tengok aku. "Padan muka" Getus hatiku marah. Baru je dia nak lari, terus kena jerit oleh tuan rumah suruh dia jangan lari. Bagaikan terpaku, budak tu terus nangis. Jiran aku ni, marah tak ingat dan apa lagi terus minta budak tu tunjuk rumah dia. Kira nak jumpa mak bapak budak tu lah.

Tulah..., setiap perbuatan jahat pasti ader balasannya. Burung tu tak berdosa.., yang pegi lastik tu buat apa? Ada kalanya.., bila kita rasa syok sangat nak buat sesuatu tu, kita jarang terfikir apakah perbuatan kita tu akan menbawa padah... pada diri sendiri dan orang sekeliling kita. Fikir2 kan lah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...