Monday, February 28, 2011

AKU YANG TAK FAHAM KE ATAU KETINGGALAN?


picture by google

Sepanjang aku berblogwalking hari ni...., ramai blogger yang memperkatakan pasal Pelacur Vlog. Apa benda tu? Ader blogger kata ia mangsa fitnah. Ader yang kata ia cuma issue untuk menaikkan traffic. Ishh aku tak reti lah. Apa sebenarnya yang berlaku?

Dunia blog ni pantas. Kalau sehari kita tak jenguk blog atau tak berblogwalking.., confirm.., banyak isu yang kita miss. Bukan nak menyebok... sekadar ingin mengetahui. Yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan. Isu2 sebegini ibarat echo.., semakin panjang mulut orang memperkatakannya semakin berubah versi cerita yang sebenar. Kena pulak mereka2 yang memang cukup suka menokok-tambah, habis berkilo-kilo aji-no-moto di tambahnya. Jadik kita yang membaca ni pon dah lari dari fakta yang sebenar atau maksud n3 asal. Nak p n3 asal pon confirm tak de pautan yang dibuat. Yelah kan nak lariskan versi sendiri pulak tu.

Tapi aku terkilan, mengapa kita nak sebar perkara buruk? Mungkin ia akan menaikkan trafik tapi itu kan main kotor. Membina kejayaan di atas kehancuran orang lain. Ibarat menangguk di air yang keruh.

Tak kisahlah apa orang nak kata, bagi aku menyebarkan perkara2 buruk tentang seseorang adalah suatu perbuatan keji dan patut kita jauhi. Kan bagus kalau kita war-warkan perkara yang elok2 dan lebih bersifat membina. Sesungguhnya, menyebar atau berkongsi hal2 kebaikan adalah satu ibadah. Ia mendekatkan kita kepada Allah yang maha Pencipta dan syurgaNya, manakala perkara2 keji dan mungkar.., mejauhkan kita dari Allah dan mendekatkan kita pada neraka jahanam.

Jadik tak kisahlah kalau aku tak faham atau ketinggalan zaman... pada perkara2 yang lebih berbau fitnah. Sesungguhnya, aku tak rugi apa2.

3 comments:

hazari. said...

blog ni dah jadi macam kawasan kejiranan. satu bende terjadi, habis orang ramai tahu, bagi pendapat, komen. haha.

Azwa Azee said...

betul tu kak..ketinggalan bab2 berbau fitnah ni tak rugi apa-apa pun..

Gen Fujita said...

Ooo ni yang cerita panas hari tu. Benda kecik je, tak catch up pun takpe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...